Muu pyöräilytapahtuma

25.3.

  1. ”Karkki kypärästä”

Pyöräilykypärän oikeaa käyttöä voi opastaa järjestämällä ”pyöräilykypäräratsian” koulupäivän alussa. Jokainen pyöräilykypärän käyttäjä palkitaan esimerkiksi makeisella.  Pyöräilykypärän säätämisessä on hyvä muistaa nämä asiat:

  • Laita kypärä päähän niin, että se peittää otsan, eikä ole liiaksi takaraivolla.
  • Kiristä kypärän sääntöpanta sopivaksi. Kypärä tuntuu päässä mukavalta ja tukevalta.
  • Säädä hihnojen risteyskohdat korvien alapuolelle. Kiristä leukahihna niin, että sormesi mahtuu hihnan ja leuan väliin.

”Päivä ilman mopoa – käytä Jopoa!”

Mopoikäiset ovat ymmärrettävästi nuorempia vähemmän kiinnostuneita pyöräilystä. Pyörällä kouluun -päivänä heitäkin voi kannustaa kulkemaan koulumatkansa pyörällä. Motivoi nuoria esimerkiksi fillarin tuunauskilpailulla, iltapäivän leffahetkellä, kriittisellä pyöräretkellä (ks. vinkit alla) tai muulla vastaavalla.

”Tuunaa fillari”Y_B4D6669_muutapahtuma

Järjestäkää pyörän tuunauspaja. Lapset voivat koristella pyöränsä jo valmiiksi kotona esimerkiksi pehmoleluilla tai muilla koristeilla. Käsityötunnilla tai kuviksessa voi virkata koristenauhoja, kehitellä soittokelloja tai viritellä viirejä. Hauskin, omaperäisin, villein tai turvallisin koristelukokonaisuus palkitaan yhteisessä fillarigaalassa! Vinkkejä tuunaukseen löytyy esimerkiksi Yle TV2:n ohjelmasta Fiksaa fillari:

http://areena.yle.fi/tv/1857002

http://areena.yle.fi/tv/1865971

http://areena.yle.fi/tv/1872183

http://areena.yle.fi/tv/1877398

 

”Fillariaamu”

Järjestäkää pyöräilyaiheinen aamunavaus lukemalla katkelmia pyöräilyaiheisesta kirjallisuudesta (pyöräilystä ovat kirjoittaneet esimerkiksi Jukka Pakkanen, Markku Envall, Osmo Soininvaara, Matti Rämö. Muista myös Aino Havukaisen ja Sami Toivosen Tatu ja Patu – kirjat ja Veera-kirjat). Lopuksi sopii pyöräilyaiheinen runo tai laulu.

”Keksi pyörä uudelleen”

Inspiroidu pyörän ulkomuodosta: piirrä tai maalaa pyörä tai sen varjo paperille tai katuliiduilla koulun pihalle. Valokuvaa pyörä ja sen varjo.

Piirrä pyörä paperille tai pahville, leikkaa irti sen yksityiskohdat ja järjestä toisin. Saman voi tehdä lehdistä leikatuilla pyöränkuvilla.

Tutki, miten pyöräily näkyy mediassa: kerää sanomalehdistä pyöräilyä koskevia juttuja ja tee havaintoja pyöräilyaiheiden ja -kuvien määrästä ja laadusta. Myös vanhat divareista ja kirpputoreilta löydetyt aikakauslehdet ovat aarreaittoja pyöräilyn trendeistä ja niiden muutoksista kiinnostuneille.

Pyörä taipuu sarjakuvaksiksin: piirrä ja kirjoita oma pyöräilytarinasi!

”Leffatuokio”

Virittäydy pyöräilytunnelmaan katsomalla elokuva. Suositeltavia pyöräilyelokuvia kaikenikäisille ovat esimerkiksi Polkupyörävaras, Cyclomania, Risto Räppääjä ja polkupyörävaras, Fillarijengi (K3, mutta sopinee parhaiten yläkouluikäisille).

”Pyöräilyraati”

Tutustukaa koulun lähiympäristöön pyöräilyn näkökulmasta.

  • Piirtäkää karttaan kunkin oppilaan turvallisin pyöräreitti kouluun/lyhin reitti kouluun. Miettikää, keiden reitti on sellainen, että pyöräily on mahdollinen ja mielekäs tapa tulla kouluun.
  • Vertailkaa kävellen, pyörällä, julkisilla kulkuvälineillä ja autolla tehtäviä koulumatkoja. Mikä on nopein/lyhin/mukavin tapa?  Perustelkaa.
  • Käykää valokuvaamassa liikenteen vaaranpaikat koulun läheisyydessä. Pohtikaa, miten niitä voisi järjestää toisin.
  • Valokuvatkaa pyöräilyn kannalta turvalliset liikenneratkaisut ja pohtikaa, mikä tekee ne sellaisiksi.
  • Ehdottakaa pyöräilyturvallisuutta lisääviä liikenneratkaisuja.
  • Pohtikaa, miten koulu/kunta voisi edistää koulumatkapyöräilyä ja lisätä pyöräilyturvallisuutta.
  • Esitelkää ehdotuksenne liikenneturvallisuuden parantamiseksi: tehkää valokuvanäyttely, posteri, power point -esitys tai vaikka näytelmä.
  • Työstäkää ehdotusta: kirjoittakaa mielipidekirjoitus paikallislehteen, kirje koulun rehtorille/vanhempainyhdistykselle/kunnan liikennesuunnittelijoille.
  • Osoittakaa liikenteen pulmakohtia kokoontumalla ”kriittisen pyöräretken” hengessä. Kutsukaa media paikalle.

 

 

Ei kommentteja

Kirjoita vastaus